Inwijding in de Praktijk

Deze cursus gaat niet door i.v.m. maatregelen Covid-19 en is 20 jaren teruggezet in de tijd.

In deze turbulente tijd worden we heen en weer geslingerd tussen steeds extremer wordende uitersten. Alleen in het midden van deze uitersten kan de rust weer gevonden worden. Rust om aan je zelf te werken. Rust om te ontdekken dat in de innerlijke wereld iets groots ligt te wachten om ontgonnen te worden. Dit verborgen gebied te ontginnen, dat kunnen we inwijding noemen.

Een andere manier van kijken is de volgende. Veel mensen weten zeker dat er meer moet zijn dan alleen de materiële wereld – de ons zo bekende wereld die we met onze dagelijkse zintuigen kunnen waarnemen. Maar waar moeten we in godsnaam kijken voor dat andere wat we niet met onze materieel georiënteerde zintuigen kunnen waarnemen? ‘Dat andere’ kunnen wij de wereld van de geest en de wereld van de ziel noemen.

Inwijding is dan het tot ontwikkeling brengen van de in jezelf latent aanwezige zintuigen.

In deze cursus gaan we, gewoon in de praktijk, met dagelijkse oefeningen, die latent aanwezige zintuigen tot ontkieming en tot bloei uitnodigen.

Hermann Linde uit het sprookje van Wofgang Goethe De groene slang en de schone lelie.

Het Sprookje en de Moderne Inwijding

De curus Het Sprookje en de Moderne Inwijding was een groots succes. Maar liefst 28 mensen hadden zich hiervoor aangemeld. Tijdens deze cursus gaven de cursisten te kennen op deze manier verder te willen en het gebodene te verdiepen. Uit deze wens is de cursus Inwijding in de Praktijk voortgekomen.

Op een speelse en praktische wijze proberen wij met…

• verhalen
  • waarnemingsoefeningen
  • meditaties
  • spelvormen
  • gesprekken
  • kijken naar kunst
  • tekeningen en
  • teksten

… ons innerlijk – daar waar het denken, het voelen en het willen ons tegemoet komen – te leren kennen, te ontsluiten, en hanteerbaar te maken.

Boeken die ons ter inspiratie dienen

• Grimms Märchen: Gesamtausgabe
  • Kleine Gewoontes, BJ Fogg
  • Wetenschap van de Geheimen der Ziel, R. Steiner
  • Hoe verkrijgt men bewustzijn op hogere gebieden, R. Steiner

Gastheer en docent Wim Wolbrink

Wim Wolbrink (1965) is verteller, verteldocent, verteltrainer, oprichter van de Nationale Vertelschool en menskundig adviseur. Verder is Wim Wolbrink organisator van symposia en festivals waarin het vertellen centraal staat. Zijn opleiding tot verhalenverteller heeft Wim Wolbrink gevolgd aan het gerenommeerde Emerson College in East Sussex, Engeland. Met een verhaal, legende, mythe, sprookje of sage opent Wim Wolbrink de innerlijke wereld van de luisteraar. Ieder mens heeft de gave om met zijn zogenoemde ‘derde oog’ een innerlijke voorstelling te scheppen. Via die weg kan een mens beginnen door te dringen in de diepte van de Filosofie van de Vrijheid.

Data, tijd, locatie

We verkennen de Inwijding in de Praktijk op 10 woensdagavonden van 3 maart t/m 28 april 2021. Koffie en thee staan klaar om 19:45 uur. We werken van 20:00 – 21:30 uur. We sluiten af om 22:00 uur.

De Cee Spot
Brouwerijstraat 1
7523 XC Enschede

Wij vragen een vrijwillige bijdrage. Voor hen die draagkrachtig zijn streven wij naar een bijdrage van € 15,- per avond of € 150,- voor de tien avonden samen.

Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mailtje aan info@nationalevertelschool.nl of bel met ons kantoor op T: 074 – 2422696