Gluren bij Culturen

Vijf vertellers / troubadours toeren tijdens de Kinderboekenweek rond van basisschool naar basisschool. Er worden twaalf scholen aangegaan in Enschede . Ruim 100 groepen. Meer dan 2000 kinderen zullen tijdens de Kinderboekenweek een verteller / troubadour in hun eigen klas ontvangen. Verhalenvertellers van diverse etnici achtergronden worden middels workshops begeleidt door een ervaren verhalenverteller van de Nationale Vertelschool om een verhaal uit hun cultuur in vertrouwen en met ontspanning voor de klas te vertellen.

Bekend maakt bemind, door verhalen te delen, leren kinderen over verschillende achtergronden en de normen en waarden van de vele diverse culturen.

Daarnaast is de intentie om in 2021 op drie speeltuinen basisschool kinderen in hun vrije tijd door middel van een reis om de wereld in 1 week kennis te laten maken met verschillende culturen, door sport en spel, theater, verhalenvertellers, dans en het maken van hun eigen busreclame over anti discriminatie, waarbij er een winnend ontwerp ook daadwerkelijk op de bus zal rondrijden.

Op Enschede-West leven veel verschillende culturen samen in de wijk, in deze corona tijd hebben we gemerkt dat dit ook nog weleens tot spanningen vanuit onbekend is onbemind tussen buren van verschillende achtergronden zijn ontstaan. Daarnaast willen we graag de nieuwe generatie voeden met meer kennis en educatie over gelijkheid en culturen. Om te voorkomen dat ze gaan discrimineren dan wel minder vooroordelen krijgen, meer kennis meer bekendheid meer begrip. Leer je elkaars verhalen kennen dan leer je elkaars culturen kennen.